1 00:01:06,691 --> 00:01:14,623 Pravoslavné svátosti 2 00:01:42,137 --> 00:01:47,323 PLÁŠTĚNICE (Pohřební plátno) 3 00:01:55,577 --> 00:02:08,285 Evangelium o utrpení Páně 4 00:02:45,213 --> 00:02:51,086 V italském městě Turin od roku 1694 5 00:02:52,100 --> 00:02:55,241 opatrují jedinečné lněné plátno. 6 00:02:57,161 --> 00:03:02,278 Je to pohřební plátno Páně. 7 00:03:10,253 --> 00:03:13,872 Svátost zde pečlivě střeží. 8 00:03:13,872 --> 00:03:20,320 Za posledních sto let ji ukazovali jen třikrát. 9 00:03:30,655 --> 00:03:36,044 Je to tkanina, do níž před pohřbem zavinuli tělo Spasitelovo 10 00:03:36,139 --> 00:03:41,204 a on v ní vstal z mrtvých. 11 00:03:42,455 --> 00:03:47,080 O prvním podrobném zkoumání Turinského plátna 12 00:03:47,025 --> 00:03:52,208 se Rusko dozvědělo koncem 19. století z publikací zveřejněných 13 00:03:52,287 --> 00:03:56,891 s požehnáním posvátného synodu. 14 00:04:09,911 --> 00:04:17,270 Zblízka vypadají otisky na tkanině jako nezřetelné a rozmazané 15 00:04:17,270 --> 00:04:22,405 skvrny žlutohnědé barvy bez jasných kontur. 16 00:04:34,052 --> 00:04:38,377 Ale poodstoupíme-li o dva metry dál, 17 00:04:38,465 --> 00:04:43,058 tak tyto skvrny vytvoří nečekaný obraz. 18 00:04:49,143 --> 00:04:54,976 Na tkanině se ukáže viditelné zobrazení lidského těla i s tváří. 19 00:04:55,576 --> 00:05:01,293 Přesné a detailní anatomické i fyziologické podrobnosti. 20 00:05:37,978 --> 00:05:43,122 Světle žluté plátno utkané stylem připomínajícím jehličí (resp. do stromečku nebo tzv. "rybí kost") 21 00:05:55,839 --> 00:06:02,040 Tenkrát se tato vysoce kvalitní tkanina nazývala damašek 22 00:06:02,392 --> 00:06:05,298 a byla velice drahá. 23 00:06:05,646 --> 00:06:10,384 Z damašku byly ušity pokrývky starozákonní svatyně 24 00:06:10,448 --> 00:06:16,545 a oděvy kněží jeruzalemského chrámu a levitů. 25 00:06:17,798 --> 00:06:20,919 Jak konstatovali badatelé zkoumající tkaninu, 26 00:06:20,965 --> 00:06:26,414 po prvním století se damašek postupně přestává vyrábět 27 00:06:26,560 --> 00:06:30,987 a ve středověku už je zapomenut. 28 00:06:40,202 --> 00:06:47,194 Poté, co Spasitel zemřel na kříži, Josef a Nikodém, tajní učedníci Kristovi 29 00:06:47,615 --> 00:06:52,489 sňali přečisté tělo svého Učitele a Pána s kříže, 30 00:06:52,788 --> 00:06:57,727 zahalili je plátnem a položili do hrobu. 31 00:06:58,011 --> 00:07:03,547 Možná to bylo jedinkrát za celou dobu svého pozemského života, 32 00:07:04,273 --> 00:07:08,130 co se Bůh, který se odívá světlem jako rouchem, 33 00:07:08,289 --> 00:07:13,503 oblékl jako člověk do tak jemného a vzácného šatu. 34 00:07:18,027 --> 00:07:23,765 Vědecké zkoumání plátna začalo na Sorboně v r. 1900. 35 00:07:27,359 --> 00:07:33,435 Ukázalo se, že na tkanině je světelný negativní obraz člověka, 36 00:07:33,736 --> 00:07:38,990 který se tam objevil jako výsledek vědě neznámého procesu. 37 00:07:44,818 --> 00:07:49,270 Tento člověk byl strašlivě mučen 38 00:07:49,595 --> 00:07:52,405 a přibit na kříži. 39 00:07:52,659 --> 00:07:58,333 Pak jeho tělo sňali s kříže a zavinuli do lněného plátna. 40 00:08:04,057 --> 00:08:10,158 Toto plátno nám s přesností a podrobností fotografie přináší 41 00:08:10,433 --> 00:08:17,039 stopy přetrpěných muk a bolestivé smrti. 42 00:08:37,259 --> 00:08:43,892 Turinské plátno je tkanina dlouhá něco přes 4 metry 43 00:08:43,892 --> 00:08:46,186 a metr široká. 44 00:08:46,527 --> 00:08:55,337 Na jsou viditelné dva otisky mužského těla, umístěné symetricky hlava k hlavě. 45 00:09:00,163 --> 00:09:07,621 Na první polovině plátna je obraz mužského těla s rukama složenýma vpředu 46 00:09:07,621 --> 00:09:10,723 a trochu skrčenýma nohama. 47 00:09:11,056 --> 00:09:16,469 Na druhé polovině je jeho zobrazení ze strany zad. 48 00:09:25,046 --> 00:09:32,891 Protáhle oválná tvář. Oči jsou posazeny blízko nosu. 49 00:09:33,063 --> 00:09:39,555 Poměrně plný spodní ret. Nos lidí východního typu. 50 00:09:40,643 --> 00:09:47,667 Před námi je příslušník semitského typu, jehož i dnes můžeme najít 51 00:09:47,667 --> 00:09:51,408 v prostředí starých židovských rodů či slavných Arabů. 52 00:09:51,452 --> 00:09:54,936 Tak tvrdí etnografové. 53 00:09:58,039 --> 00:10:03,539 Plnovous i vlasy na hlavě jsou rozděleny uprostřed 54 00:10:03,952 --> 00:10:10,839 Malý cop na zátylku je spleten volně a není stáhnutý do uzlu. 55 00:10:11,526 --> 00:10:18,933 V biblických dobách byl takový copánek charakteristickým znakem mužů židovské národnosti. 56 00:10:20,547 --> 00:10:25,982 Je to dospělý, dobře tělesně stavěný, fyzicky silný muž. 57 00:10:26,833 --> 00:10:33,006 Smrt nastala několik hodin před tím, než bylo jeho zabaleno do plátna. 58 00:10:33,850 --> 00:10:40,847 Plátno bylo v kontaktu se Spasitelovým tělem nanejvýše dva či tři dny, 59 00:10:41,089 --> 00:10:45,692 přesněji: ne více, než 40 hodin. 60 00:10:52,465 --> 00:11:00,795 Vzadu se zřetelně otiskla hlava, záda a zvláště oblast pánve. 61 00:11:01,862 --> 00:11:04,512 Nohy téměř ke kolenům, 62 00:11:05,058 --> 00:11:07,530 pak se zobrazení ztrácí, 63 00:11:07,566 --> 00:11:09,558 dále jsou vidět holeně, 64 00:11:09,905 --> 00:11:14,459 a opět je obraz přerušen nad Achilovými šlachami, 65 00:11:15,405 --> 00:11:19,697 posléze zřetelné otisky pat a chodidel. 66 00:11:20,681 --> 00:11:24,422 Tělo se otisklo v různých stupních intenzity zabarvení 67 00:11:24,473 --> 00:11:29,077 a s naprosto věrnými proporcemi. 68 00:11:33,878 --> 00:11:40,164 Na plátně zůstaly krvavé stopy z mnohých ran na těle. 69 00:11:53,382 --> 00:11:58,891 Souhrn všech faktů svědčí, že obraz na tkanině vznikl, 70 00:11:58,921 --> 00:12:04,151 když tělo leželo na jedné polovině plátna 71 00:12:04,151 --> 00:12:12,031 a druhá polovina se ohýbala kolem hlavy a přikrývala tělo svrchu. 72 00:12:19,314 --> 00:12:26,778 V roce 1898, archeologovi, advokátovi a amatérskému fotografovi 73 00:12:27,217 --> 00:12:31,900 poprvé dovolili pořídit fotografii plátna. 74 00:12:32,874 --> 00:12:36,288 Starodávné lněné plátno bylo představeno 75 00:12:36,288 --> 00:12:40,644 na mezinárodní výstavě církevního umění v Paříži 76 00:12:40,721 --> 00:12:47,183 jako špatně zachovalý výtvor dávných křesťanských umělců. 77 00:12:49,695 --> 00:12:53,706 V temnotě fotokomory na fotografické desce 78 00:12:53,706 --> 00:13:01,537 se na temném pozadí negativu objevil pozitivní obraz portrétu Krista Spasitele, 79 00:13:01,752 --> 00:13:06,701 plastický portrét božské krásy. 80 00:13:17,083 --> 00:13:21,432 Jeho rysy vyzařují neobvyklou duchovní velebnost 81 00:13:21,916 --> 00:13:28,325 a současně neomezenou trpělivost a milosrdenství. 82 00:13:34,816 --> 00:13:41,584 Na plátně jsou stejně jako na jakémkoliv negativu otisky čela a nosu tmavé, 83 00:13:41,919 --> 00:13:45,740 kdežto stíny na tváři jsou na plátně bílé. 84 00:13:46,258 --> 00:13:49,983 Tvář se kvůli tomu může zdát přísná, 85 00:13:50,322 --> 00:13:56,146 pohled doširoka otevřených očí může vyzařovat příkrost a nelibost. 86 00:14:10,554 --> 00:14:17,210 Před vynálezem fotografie nebyly známy vlastnosti negativních obrazů. 87 00:14:17,584 --> 00:14:21,066 Proto mnohé dávné byzantské ikony 88 00:14:21,127 --> 00:14:26,570 reprodukují nějakým způsobem tyto zvláštnosti negativního zobrazení 89 00:14:26,769 --> 00:14:29,271 tváře Spasitele. 90 00:14:59,332 --> 00:15:05,268 Můžeme předpokládat, že ikonografie "rukou nevytvořeného obrazu Spasitele" 91 00:15:05,560 --> 00:15:12,621 se vztahuje k napodobení a přepracování zpodobení tváře na Turinském plátně. 92 00:15:24,066 --> 00:15:30,246 Vladařovi vojáci dovedli Ježíše do pretoria a svolali na něj celou rotu. 93 00:15:30,659 --> 00:15:34,774 Svlékli ho a oblékli mu nachový plášť, 94 00:15:35,012 --> 00:15:44,465 upletli korunu z trní a posadili mu ji na hlavu, do pravé ruky mu vložili hůl, 95 00:15:44,891 --> 00:15:50,198 klekali před ním a posmívali se mu, řkouce: 96 00:15:50,532 --> 00:15:53,333 "Buď zdráv, židovský králi!" 97 00:15:53,619 --> 00:16:00,819 Plivali na něj, brali tu hůl a bili ho po hlavě. (Evangelium podle Matouše 27,27-30) 98 00:16:08,639 --> 00:16:12,514 Tlupa pokřikujících a smějících se vojáků. 99 00:16:12,997 --> 00:16:16,117 Jeden z nich hodil na ramena Spasitele 100 00:16:16,117 --> 00:16:19,050 rudý vojenský plášť 101 00:16:19,336 --> 00:16:24,030 a do ruky mu strčili ulomenou třtinovou hůl. 102 00:16:25,334 --> 00:16:31,400 Další opatrně, aby se nezranil, splétá ostnaté větve trnovníku. 103 00:16:35,522 --> 00:16:39,086 Sloup pro bičování. 104 00:16:39,782 --> 00:16:43,911 Buď pozdraven, králi židovský! 105 00:16:47,882 --> 00:16:53,816 Výsměch římských legionářů nad odsouzenými k trestu smrti 106 00:16:53,898 --> 00:16:58,824 dostal název: "Blížící se smrt." 107 00:17:14,147 --> 00:17:20,180 Soudní znalec, který se účastnil zkoumání plátna, píše: 108 00:17:21,669 --> 00:17:26,424 "Každá rána, zobrazená na plátně, byla skutečně uštědřena a opravdově způsobena 109 00:17:26,424 --> 00:17:31,782 a odpovídá tomu typu nástroje, kterým ji zasadili. 110 00:17:32,444 --> 00:17:38,208 Každá rána krvácela tak, jak je to při takovém poranění obvyklé. 111 00:17:38,563 --> 00:17:44,680 Proudy krve tekly v naprostém souladu s gravitačními zákony. 112 00:17:56,847 --> 00:18:01,815 Na Spasitelově hlavě je dokola třicet krvavých stop. 113 00:18:03,535 --> 00:18:06,717 To jsou rány od ostnů trnovníku. 114 00:18:07,747 --> 00:18:13,938 Některé výrony krve mají odlišné příznaky žilní a tepenné krve. 115 00:18:14,856 --> 00:18:19,700 Jeden proud krve na čele připomíná tvarem číslici trojku. 116 00:18:20,592 --> 00:18:23,772 Osten trnu zde probodl žílu, 117 00:18:24,233 --> 00:18:27,187 svaly na čele se kvůli tomu stáhly 118 00:18:27,288 --> 00:18:34,167 o vznikl složitý obrazec toku stejnoměrně vytékající žilní krve. 119 00:18:34,580 --> 00:18:40,225 Z rány na pravém spánku vytékala krev dvěma praménky. 120 00:18:40,903 --> 00:18:45,180 Jeden z trnů zasáhl spánkovou tepnu 121 00:18:46,002 --> 00:18:50,363 a tepenná krev tryskala přerušovaně dle pulzu, 122 00:18:50,851 --> 00:18:54,304 a proto je plátno zabarveno nerovnoměrně. 123 00:19:05,817 --> 00:19:11,053 Hlava je pobodaná trny na celém povrchu. 124 00:19:21,796 --> 00:19:28,500 Trnová koruna nebyla taková, jak ji umělci obvykle malují na obrazech. 125 00:19:29,556 --> 00:19:35,490 Měla podobu polokulaté čepičky, aby připomínala mitru, 126 00:19:35,673 --> 00:19:40,357 pokrývku hlavy východních vladařů. 127 00:19:44,409 --> 00:19:49,147 Rákosový skelet propletli větvemi trnovníku 128 00:19:49,248 --> 00:19:54,534 a ostny obraceli tak, aby mířily dovnitř k hlavě. 129 00:20:00,303 --> 00:20:04,272 Každým úderem holí do této trnové mitry 130 00:20:04,517 --> 00:20:09,944 se ostny vpichovaly do hlavy stále hlouběji a hlouběji. 131 00:20:13,991 --> 00:20:20,658 Tak plátno zafixovalo podobu těla do hrobu položeného Spasitele. 132 00:20:39,714 --> 00:20:46,566 Od ramen až k nohám, po celém tělu je mnoho traumatických poranění, 133 00:20:47,047 --> 00:20:54,180 způsobených římským "flagrum", bičem s těžkými "činkami" nebo kuličkami na koncích. 134 00:20:57,873 --> 00:21:00,640 Ve středu dopadu úderu, jsou rány temnější, 135 00:21:00,992 --> 00:21:08,219 při podrobnějším zkoumání mají stopy od ran vzhled uzavřených zvonků, 136 00:21:08,442 --> 00:21:11,089 na okrajích je skvrna světlejší, 137 00:21:11,220 --> 00:21:18,617 tam dlouho vytékalo sérum, rány se rozdíraly oděvem a pomalu zasychaly. 138 00:21:21,801 --> 00:21:28,910 Strašnými roztrženími kůže jsou poseta celá záda, pas a níž. 139 00:21:31,901 --> 00:21:37,451 Na plátně zůstaly stopy po 98 úderech římského biče. 140 00:21:38,600 --> 00:21:42,534 Spasitele bičovali za použití velké síly od ramenou až k nohám, 141 00:21:42,534 --> 00:21:48,895 vynechávali jen srdeční oblast, úder do tohoto místa by totiž mohl být smrtelný. 142 00:21:51,453 --> 00:21:56,633 Každá rána má délku přibližně 3,7 centimetru. 143 00:22:02,332 --> 00:22:07,806 Biče se zhotovovaly z jednoho, dvou či tří řemínků pevné kůže 144 00:22:07,885 --> 00:22:14,685 s kovovými háčky, hřeby nebo kuličkami na koncích. 145 00:22:17,512 --> 00:22:24,030 Na plátnu jsou vidět stopy 59 úderů bičem s třemi konci, 146 00:22:24,856 --> 00:22:32,665 18 úderů knuty s dvěmi konci a 21 úderu biče s jedním koncem. 147 00:22:38,979 --> 00:22:43,741 Spasiteli bili třemi druhy bičů. 148 00:22:49,311 --> 00:22:54,262 Poloha zranění ukazuje, že vojáci s biči byli dva. 149 00:22:56,153 --> 00:23:01,071 První z nich stál nalevo a vedl údery zleva doprava, 150 00:23:01,421 --> 00:23:05,455 druhý zprava v opačném směru. 151 00:23:20,470 --> 00:23:23,863 Zřetelně patrné rány na předloktí. 152 00:23:25,428 --> 00:23:28,355 Malá těžká závaží dopadala na ruce, 153 00:23:28,783 --> 00:23:33,251 které byly dle římského zvyku přivázány k nízkému sloupku. 154 00:23:33,997 --> 00:23:39,603 Spasitele ohnuli a jeho dlaně prostrčili kovovým kruhem. 155 00:23:40,495 --> 00:23:47,049 Jak si myslí soudní znalci, Krista za vztažené ruce přivázali ke sloupu 156 00:23:47,104 --> 00:23:51,602 a bili jej zpočátku na záda, pak na hruď a na břicho 157 00:23:51,719 --> 00:23:57,085 kruhovým pohybem biče od ramen. 158 00:23:57,272 --> 00:24:03,824 Při prvních úderech kůže napuchla a znachověla, pak praskala. 159 00:24:10,746 --> 00:24:15,437 Potom začali odsouzence k trestu smrti bít holemi. 160 00:24:16,064 --> 00:24:23,008 Bili ho do hlavy, do tváře, na ruce, na celé tělo. 161 00:24:23,506 --> 00:24:27,417 Na pravé líci je dlouhý pramen krve. 162 00:24:28,059 --> 00:24:32,425 Tento úder byl uštědřen člověkem stojícím vpravo. 163 00:24:32,686 --> 00:24:37,105 Úder poranil tvář a zlomil nosní chrupavku. 164 00:24:37,517 --> 00:24:41,936 Krev zaschla na čele i ve vlasech. 165 00:24:55,238 --> 00:24:58,016 Když se mu dost naposmívali, 166 00:24:58,095 --> 00:25:03,099 svlékli mu plášť a oblékli ho zase do jeho šatů. 167 00:25:03,492 --> 00:25:08,263 A odvedli ho k ukřižování. (Evangelium podle Matouše 27,31) 168 00:25:14,834 --> 00:25:20,078 Skrze hlučící dav vede oddíl vojáků odsouzence na smrt. 169 00:25:21,046 --> 00:25:24,507 Dva z nich jsou zločinci a vrazi, 170 00:25:25,687 --> 00:25:33,857 třetí je nevinný mučedník, oběť pro vykoupení celého lidstva z hříchů. 171 00:25:42,235 --> 00:25:45,227 Na popravu šel bos. 172 00:25:52,259 --> 00:25:57,174 V oblasti pravé paty se v plátnu zachytilo mnoho zemského prachu, 173 00:25:57,735 --> 00:26:03,964 v něm je obsažen organit s příměsí železa a stroncia. 174 00:26:10,745 --> 00:26:16,901 Tato dosti vzácná látka je přítomna v hlíně Jeruzaléma. 175 00:26:22,404 --> 00:26:27,532 Ten samý prach zůstal i na kolenou a na špičce nosu. 176 00:26:27,666 --> 00:26:33,539 Pod tíhou kříže Spasitel totiž několikrát upadnul. 177 00:26:39,337 --> 00:26:44,443 Po samotném kříži zůstaly dvě rány, na spodní části levé lopatky 178 00:26:45,495 --> 00:26:48,735 a na pravém rameni. 179 00:26:52,791 --> 00:26:55,989 Obě kolena jsou rozbita. 180 00:26:59,061 --> 00:27:04,063 Na levém kolenu je kůže rozseknuta při opakovaných pádech. 181 00:27:07,757 --> 00:27:13,455 Provaz na nohách také rozdíral kůži až do krve. 182 00:27:19,105 --> 00:27:24,946 Nesl svůj kříž a vyšel z města na místo zvané Lebka, 183 00:27:25,161 --> 00:27:29,435 hebrejsky Golgota. (Evangelium podle Jana 19,17) 184 00:27:33,550 --> 00:27:36,836 Čtyřkonečný kříž byl zhotoven tak, 185 00:27:37,320 --> 00:27:44,098 že uprostřed délky vertikálního břevna se připevňoval malý kolík. 186 00:27:45,286 --> 00:27:51,744 Destička se jménem odsouzence s dodatkem o důvodu rozsudku smrti 187 00:27:52,101 --> 00:27:58,736 se obvykle přibíjela na vertikální břevno současně s přibitím nohou. 188 00:28:03,750 --> 00:28:12,408 Nad hlavu mu dali nápis o provinění: "To je Ježíš, král Židů." 189 00:28:12,797 --> 00:28:15,555 S ním byli ukřižováni dva zločinci, 190 00:28:15,747 --> 00:28:19,406 jeden po pravici a druhý po levici. (Evangelium podle Matouše 27,37-38) 191 00:28:19,517 --> 00:28:24,211 Bylo devět hodin, když ho ukřižovali. (Evangelium podle Marka 15,25) 192 00:29:19,392 --> 00:29:25,731 Obě zápěstí jsou temná, krev vytékala z otvorů po hřebech. 193 00:29:26,398 --> 00:29:33,737 Rána od hřebu je vidět jen na levé ruce, která leží svrchu na pravé ruce. 194 00:29:36,909 --> 00:29:41,583 Uprostřed krvavé skvrny můžeme rozlišit čtvercovou stopu 195 00:29:41,678 --> 00:29:45,201 trošku menší než jeden čtvereční centimetr. 196 00:29:46,408 --> 00:29:50,760 Je to zranění od kovaného kovového hřebu. 197 00:30:03,783 --> 00:30:10,083 Ruce jsou probity nikoliv uprostřed dlaně, jak se to často zobrazuje na ikonách, 198 00:30:10,130 --> 00:30:13,462 ale výše, na zápěstí. 199 00:30:16,643 --> 00:30:21,901 Jediným úderem kladiva byl hřeb probitý skrze zápěstí, 200 00:30:22,350 --> 00:30:29,253 ale nerozdrtil kosti, takže ruka mohla nést dlouhý čas váhu těla. 201 00:30:36,690 --> 00:30:40,401 Hřeb však zasáhl nerv vedoucí uprostřed zápěstí 202 00:30:40,807 --> 00:30:48,199 a palec se kvůli tomu mimovolně ohnul a přitiskl k dlani. 203 00:30:52,915 --> 00:30:58,811 Na tkanině jsou vidny otisky pouze čtyř prstů na obou rukách. 204 00:31:00,875 --> 00:31:04,196 Na pravoslavných obrazech Ukřižování 205 00:31:04,444 --> 00:31:08,959 je každá noha Spasitele přibita samostatným hřebem. 206 00:31:09,802 --> 00:31:17,777 Tato tradice vznikla ve 4. století, když bylo nalezeno oživující dřevo Kříže Pána, 207 00:31:17,855 --> 00:31:23,178 a ikonopisci mohli na vlastní oči spatřit otvory v břevnu po hřebech. 208 00:31:23,631 --> 00:31:29,833 Potvrzuje to i lékařská expertýza krvavých stop na látce. 209 00:31:32,390 --> 00:31:38,098 V druhé polovině 13. století se v katolické církvi objevují obrazy, 210 00:31:38,277 --> 00:31:45,127 na nichž jsou zkřížená chodidla přibita jedním hřebem. 211 00:31:45,373 --> 00:31:51,488 Pravděpodobnou příčinou tohoto způsobu zobrazování jsou otisky na plátně. 212 00:31:54,238 --> 00:32:00,329 Chirurg pečlivě zkoumající fotografii Turinského plátna s otisky chodidel 213 00:32:00,887 --> 00:32:05,502 tvrdí, že otisk pravého chodidla je kompletní, 214 00:32:05,702 --> 00:32:12,080 kdežto levé chodidlo se otisklo především v oblasti paty. 215 00:32:14,375 --> 00:32:19,489 Levé chodidlo je částečně přeloženo přes pravé. 216 00:32:20,802 --> 00:32:26,679 Uprostřed chodidel je čtyřhranná sraženina, následek zranění od hřebu. 217 00:32:27,578 --> 00:32:32,816 Podle stop krve na chodidlech (a nártech) je patné, že při ukřižování prýštila 218 00:32:32,893 --> 00:32:36,131 z ran dolů, kanula po prstech. 219 00:32:36,362 --> 00:32:44,894 Když oba hřeby vytrhli, krev vytekla spodem z otvoru v chodidle a zalila oblast paty. 220 00:32:45,114 --> 00:32:52,568 Plátno tímto svědčí, že Ukřižovanému přibili nohy dvěma hřeby. 221 00:32:55,301 --> 00:32:59,791 Vizuálně se zdá, že chodila nohou jsou přeložena jedno přes druhé 222 00:33:00,006 --> 00:33:05,877 a středověcí umělci, hledící na Turinské plátno, mohli přepokládat, 223 00:33:06,059 --> 00:33:09,528 že nohy byly přibity jedním hřebem. 224 00:33:15,419 --> 00:33:18,332 Takto se v pravoslavné ikonografii 225 00:33:18,504 --> 00:33:25,160 zachoval nejstarší a správný způsob zobrazování Ukřižování. 226 00:33:34,534 --> 00:33:36,897 Je hlavní židovský svátek. 227 00:33:37,524 --> 00:33:41,746 V Jeruzalémě se schází množství poutníků z celého Judska. 228 00:33:42,254 --> 00:33:47,355 Kolem Golgoty přicházejí k městské bráně. 229 00:33:54,644 --> 00:34:01,229 Kolemjdoucí ho uráželi: potřásali hlavou a říkali: 230 00:34:01,634 --> 00:34:06,267 "Ty, který chceš zbořit chrám a ve třech dnech jej postavit, 231 00:34:06,465 --> 00:34:13,134 zachraň sám sebe; jsi-li Syn Boží, sestup s kříže!" (Matouš 27,39-40) 232 00:34:17,326 --> 00:34:24,554 Aby se mohl nadechnout, nadzdvihoval se Spasitel střídavě za jednu, pak za druhou ruku, 233 00:34:24,959 --> 00:34:27,906 při tom se předloktí pootáčelo 234 00:34:28,036 --> 00:34:30,663 a zranění způsobovalo hroznou bolest. 235 00:34:31,362 --> 00:34:37,798 Ruce byly vztaženy vzhůru pod úhlem 65 stupňů vzhledem k horizontále. 236 00:34:42,084 --> 00:34:46,251 Když se vzpínal, aby se mohl hlouběji nadechnout, 237 00:34:46,505 --> 00:34:54,693 oddělovaly se od potoku krve, stékajícího od zápěstí k lokti, příčné potůčky 238 00:34:56,122 --> 00:35:03,779 svědčící o tom, že se Pán nadzvedával jednou za pomoci pravé, pak zase levé ruky. 239 00:35:06,041 --> 00:35:10,506 Na zátylku jsou vidět stopy krve zvláště zřetelně. 240 00:35:11,015 --> 00:35:15,094 Proudí jednou vpravo, a pak zase vlevo, 241 00:35:15,388 --> 00:35:20,969 v závislosti na tom, na jakou stranu Kristus nakláněl hlavu. 242 00:35:24,307 --> 00:35:27,951 Hrudní koš je nadmíru rozšířen. 243 00:35:30,789 --> 00:35:36,529 Medicína tvrdí, že to odpovídá pomalé smrti při ukřižování, 244 00:35:36,811 --> 00:35:44,491 kdy se člověk musí nadzdvihovat na přibitých nohách, aby se mohl nadechnout. 245 00:35:45,666 --> 00:35:49,748 Uvažovalo se o dvou možných příčinách smrti při ukřižování. 246 00:35:51,545 --> 00:35:55,838 První byla smrt udušením kvůli svalové křeči, 247 00:35:55,838 --> 00:36:00,218 což způsobilo neschopnost nadzdvihnout tělo k nádechu. 248 00:36:00,710 --> 00:36:04,716 Druhá byla smrt způsobená ztrátou krve 249 00:36:04,716 --> 00:36:09,981 a zástava srdce kvůli prudkému snížení krevního tlaku. 250 00:36:23,801 --> 00:36:28,889 Když bylo poledne, nastala tma po celé zemi 251 00:36:29,309 --> 00:36:33,355 a trvala až do tří hodin. (Evangelium podle Marka 15,33) 252 00:36:55,056 --> 00:37:01,189 Kolem třetí hodiny zvolal Ježíš mocným hlasem: 253 00:37:01,506 --> 00:37:09,281 "Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil?" (Evangelium podle Matouše 27,46) 254 00:37:24,910 --> 00:37:29,370 A Ježíš zvolal mocným hlasem: 255 00:37:29,463 --> 00:37:33,217 "Otče, do tvých rukou odevzdávám svého ducha." 256 00:37:33,456 --> 00:37:40,061 Po těch slovech skonal. (Evangelium podle Lukáše 23,46) 257 00:37:45,561 --> 00:37:51,890 A hle, chrámová opona se roztrhla v půli odshora až dolů, 258 00:37:52,120 --> 00:37:59,085 země se zatřásla, skály pukaly. (Evangelium podle Matouše 27,51) 259 00:38:20,865 --> 00:38:26,815 Mrtvé tělo se skloněnou hlavou strnulo. Zůstávalo na kříži bez pohnutí. 260 00:38:28,117 --> 00:38:31,673 Oba další ukřižovaní však ještě žili. 261 00:38:32,134 --> 00:38:36,330 Dle rozkazu jim hlídající vojáci zlámali holeně 262 00:38:36,822 --> 00:38:41,099 a odsouzenci se zmítají v agónii. 263 00:38:46,163 --> 00:38:51,171 Když pak vojáci přišli k Ježíšovi a viděli, že je již mrtev, 264 00:38:51,289 --> 00:38:58,783 kosti mu nelámali, ale jeden z vojáků mu probodl kopím bok; 265 00:38:58,879 --> 00:39:03,428 a ihned vyšla krev a voda. (Evangelium podle Jana 19,33-34) 266 00:39:16,631 --> 00:39:23,090 Na pravé straně mezi pátým a šestým žebrem je vidět oválná rána, 267 00:39:23,503 --> 00:39:27,739 která má délku 4,5 centimetru a šířku 1 centimetr. 268 00:39:27,826 --> 00:39:31,355 Je způsobena ostrým bodným předmětem. 269 00:39:32,231 --> 00:39:37,808 Legionáři se speciálně cvičili zasazovat rány zrovna z pravé strany, 270 00:39:38,102 --> 00:39:41,665 která není chráněna štítem. 271 00:39:43,383 --> 00:39:50,142 Krev vytékala z rány nejdříve dolů a poté, když tělo sňali s kříže a položili na zemi, 272 00:39:50,341 --> 00:39:53,170 tekla opačným směrem. 273 00:39:53,993 --> 00:39:59,763 Všichni vědci jsou zajedno v tom, že rána byla způsobena až po smrti, 274 00:40:00,319 --> 00:40:07,031 protože z ní vyteklo jen malé množství vazké a srážející se krve. 275 00:40:08,547 --> 00:40:13,672 Pokud by tělo sejmuté s kříže ihned zabalili do plátna, 276 00:40:14,005 --> 00:40:18,783 byla by tkanina prosáklá krví skrz na skrz. 277 00:40:27,596 --> 00:40:34,864 Podle názoru lékařů kopí probodlo pohrudnici, plíce a zranilo srdce. 278 00:41:33,028 --> 00:41:36,089 Zkoumání částí plátna, kde je krev, ukázalo, 279 00:41:36,367 --> 00:41:41,359 že skvrny jsou z rudo-oranžové amorfní kůrky, 280 00:41:41,659 --> 00:41:49,170 zatvrdlé na povrchu vláken i mezi nimi. 281 00:42:01,202 --> 00:42:06,454 Kromě toho stopy po bičování světélkují v ultrafialovém světle 282 00:42:06,732 --> 00:42:12,574 kvůli tomu, že kolem nich je krev a sérum. 283 00:42:15,909 --> 00:42:20,500 Zkoumání rentgenovými paprsky i v ultrafialovém světle 284 00:42:20,742 --> 00:42:28,295 a spektrální analýza ukázaly, že krev patřila muži a náleží do krevní skupiny AB. 285 00:42:30,224 --> 00:42:39,521 Vysoký obsah bilirubinu v krvi potvrzuje, že oběť byla podrobena hrubostem a mučení. 286 00:42:51,132 --> 00:42:58,868 Když nastal večer, přišel zámožný člověk z Arimatie, jménem Josef... 287 00:42:59,098 --> 00:43:05,474 A vzav tělo, zavinul je Josef do čistého plátna 288 00:43:05,657 --> 00:43:11,345 a položil je do svého nového hrobu, který měl vytesaný ve skále; 289 00:43:11,832 --> 00:43:17,806 ke vchodu hrobu přivalil veliký kámen a odešel. (Matouš 27,57 59-60) 290 00:45:07,462 --> 00:45:14,689 Byl pátek a začínala sobota. (Evangelium podle Lukáše 23,54) 291 00:45:19,066 --> 00:45:25,788 V Římském císařství musela těla popravených ukřižováním viset na kříži do té doby, 292 00:45:26,074 --> 00:45:32,257 dokud je nerozklovou ptáci. Jenom v Palestině ukřižovaného a už mrtvého člověka 293 00:45:32,493 --> 00:45:35,889 po smrti snímali s kříže. 294 00:45:36,205 --> 00:45:40,901 Tělo pochovávaného Spasitele položili na kámen, omyli rány 295 00:45:41,235 --> 00:45:44,576 a pomazali vonným olejem. 296 00:45:45,005 --> 00:45:53,003 Tato kamenná deska zvaná "kámen pomazání", je velikou svátostí pro celý pravoslavný svět. 297 00:45:53,988 --> 00:45:59,835 Až do současnosti se opatruje v jeruzalémském chrámu Vzkříšení. 298 00:46:06,581 --> 00:46:13,023 Po nějaké době zavinuli tělo Spasitele do plátna 299 00:46:16,698 --> 00:46:20,037 Hlavu Krista umístili přibližně doprostřed délky plátna 300 00:46:20,363 --> 00:46:25,585 a volnou částí látky přikryli tělo svrchu. 301 00:46:31,174 --> 00:46:36,875 Od chodidel do kraje tkaniny zůstalo ještě přibližně 30 centimetrů. 302 00:46:42,683 --> 00:46:50,441 Mikrofotografie pořízené v polarizovaném světle a počítačové skenování zobrazení 303 00:46:50,863 --> 00:46:55,102 umožnily obnovit třírozměrný předobraz. 304 00:46:56,785 --> 00:47:02,039 Při tom byly na očních víčkách Spasitele nalezeny otisky mincí. 305 00:47:03,054 --> 00:47:08,004 Židé na počátku našeho letopočtu kladli na oči pohřbívaného člověka mince 306 00:47:08,544 --> 00:47:11,830 a s nimi nebožtíka pochovávali. 307 00:47:12,147 --> 00:47:16,335 Na plátno se otiskly některé fragmenty kresby na mincích. 308 00:47:17,018 --> 00:47:22,183 Jednou z nich byla tzv. "Pilátova lepta", kterých bylo velice málo 309 00:47:22,627 --> 00:47:26,246 a měly pravopisnou chybu v nadpisu. 310 00:47:26,538 --> 00:47:32,373 Ve sbírkách numismatiků je po celém světě jen pět takových mincí. 311 00:47:32,829 --> 00:47:38,676 Otisk "Pilátovy lepty" ukazuje, že nejpozdějším datem pohřbu 312 00:47:38,970 --> 00:47:44,242 jsou třicátá léta prvního století našeho letopočtu. 313 00:47:53,456 --> 00:47:59,669 Na plátně jsou nalezeny stopy květů, které byly kolem těla rozsypány. 314 00:48:03,149 --> 00:48:10,742 Stopy 28 rostlinných druhů jsou identické s těmi, které na Blízkém východě rostou. 315 00:48:11,268 --> 00:48:16,286 Dvacet z nich roste přímo v Jeruzalémě. 316 00:48:16,607 --> 00:48:20,278 Ostatních osm druhů se vyskytuje v jeho okolí. 317 00:48:20,908 --> 00:48:25,971 Tyto druhy kvetou pouze na jaře, v březnu a dubnu. 318 00:48:30,243 --> 00:48:33,749 To je doba židovské paschy. 319 00:48:40,883 --> 00:48:45,438 Lékařské zkoumání mohlo nabídnout jen přibližné hodnocení 320 00:48:45,526 --> 00:48:51,318 vzrůstu, váhy a stáří člověka pohřbeného v Turinském plátně. 321 00:48:51,746 --> 00:48:56,873 Vědci rekonstruovali polohu těla Spasitele v hrobě. 322 00:48:57,421 --> 00:49:00,117 Nebožtík byl položen na zádech, 323 00:49:00,411 --> 00:49:08,766 nohy byly ohnuty v kolenou tak, že stehno tvořilo s horizontálou úhel asi 30 stupňů. 324 00:49:09,091 --> 00:49:13,795 a hlava spočívala na vysokém kamenném polštáři. 325 00:49:14,637 --> 00:49:20,095 Při takové poloze těla není možné přesně určit výšku postavy. 326 00:49:20,524 --> 00:49:26,220 Váha se pak dá určit na základě přibližného objemu těla. 327 00:49:27,070 --> 00:49:32,917 Co se týče stáří člověka, ten se určuje ještě méně přesným způsobem - 328 00:49:33,370 --> 00:49:39,741 podle zákonitostí proměny vnější lidské podoby v průběhu jeho života. 329 00:49:44,884 --> 00:49:50,368 Výška postavy Spasitele, pohřbeného v kamenné jeskyni u hradeb Jerusalema 330 00:49:50,511 --> 00:49:56,255 činila mezi 175 a 180 centimetry. 331 00:49:56,676 --> 00:50:02,548 Vážil od 75 do 85 kilogramů. 332 00:50:08,634 --> 00:50:14,295 Orientační určení stáří činí 30 - 45 let. 333 00:50:15,301 --> 00:50:20,093 To jsou hranice možností vědy konce 20. století. 334 00:50:22,918 --> 00:50:30,067 Avšak i tyto přibližné údaje dávají výsledek s dalekosáhlými následky. 335 00:50:30,797 --> 00:50:39,715 Turinské plátno zjevilo některá z tajemství, která skrývalo, o událostech, jejichž svědkem bylo. 336 00:50:42,354 --> 00:50:49,465 To, co se stalo v malé hrobce vytesané ve skále poblíž městských hradeb Jeruzaléma, 337 00:50:50,092 --> 00:50:57,249 proměnilo celý existující svět a dalo život veškerému lidskému rodu. 338 00:51:02,578 --> 00:51:08,546 Prvního dne po sobotě, za časného jitra, nesouce vonné masti, které připravily, 339 00:51:08,816 --> 00:51:11,287 přišly (ženy) k hrobu. 340 00:51:11,784 --> 00:51:15,267 Nalezly však kámen od hrobu odvalený. 341 00:51:15,861 --> 00:51:22,348 Vešly dovnitř, ale tělo Pána Ježíše nenašly. (Evangelium podle Lukáše 24,1-3) 342 00:51:40,527 --> 00:51:46,583 Turinské plátno se dotýkalo těla Spasitele nejméně 30 hodin, 343 00:51:47,130 --> 00:51:49,898 nejdéle však 40 hodin. 344 00:51:50,255 --> 00:51:57,732 Pokožka zesnulého vylučuje určité látky v průběhu prvních 30 - 40 hodin po smrti. 345 00:52:09,310 --> 00:52:13,707 Lékaři objevili na plátně právě tyto sekrety. 346 00:52:15,779 --> 00:52:20,253 Na řadě místy rozmyly tyto vyloučené látky otisky krve 347 00:52:20,539 --> 00:52:23,666 a prosákly skrze ně. 348 00:52:24,229 --> 00:52:31,412 Po necelých 40 hodinách však vylučování z neznámých příčin skončilo. 349 00:52:32,663 --> 00:52:37,775 Právě v tento moment se na plátně objevil obraz. 350 00:52:52,088 --> 00:52:57,618 Obraz vznikl jen na těch místech, kde vzdálenost plátna od povrchu těla 351 00:52:57,975 --> 00:53:01,979 nebyla větší než 3,5 - 4 centimetry. 352 00:53:02,409 --> 00:53:07,647 Tato vzdálenost odpovídá průniku skrze vzduch alfa částic a dalších produktů 353 00:53:08,002 --> 00:53:11,887 rozpadu atomových jader. 354 00:53:23,246 --> 00:53:27,205 Obraz na plátně je světle hnědý. 355 00:53:28,302 --> 00:53:32,867 Přesně takovou barvu mají ohořelá místa tkaniny. 356 00:53:33,848 --> 00:53:37,155 Spektrografická analýza ukázala, 357 00:53:37,401 --> 00:53:46,264 že obraz vznikl povrchovým zuhelnatěním vláken tkaniny působením silného záření, 358 00:53:46,947 --> 00:53:51,882 které vycházelo z těla zabaleného v plátně. 359 00:53:53,080 --> 00:53:58,491 Oheň z těla i plameny pozdějšího požáru zanechaly na plátně stopy 360 00:53:58,649 --> 00:54:02,522 spektograficky přibližně stejné. 361 00:54:03,491 --> 00:54:07,143 Ale je mezi nimi také podstatný rozdíl: 362 00:54:07,614 --> 00:54:12,867 vlákna poškozená požárem jsou ohořelá ze všech stran, 363 00:54:13,493 --> 00:54:19,937 ale obraz těla je vypálen pouze na jedné straně plátna. 364 00:54:20,761 --> 00:54:25,669 V tomto případě je každé vlákno ožehnuto jen na jednom svém boku. 365 00:54:26,124 --> 00:54:33,229 Zuhelnatění nastalo jen ve velice tenké vrstvě - pouze několik mikronů. 366 00:54:35,638 --> 00:54:39,480 Kromě toho - obraz neukazuje tělo ze stran. 367 00:54:39,771 --> 00:54:43,805 Např. je vidět pouze přední část hlavy 368 00:54:45,620 --> 00:54:49,332 Změněné jsou proporce některých částí těla. 369 00:54:49,697 --> 00:54:54,309 Prsty jsou prodloužené, kdežto ruce jsou zkrácené. 370 00:54:55,253 --> 00:54:59,277 Na základě všech těchto nálezů byl učiněn závěr: 371 00:54:59,727 --> 00:55:06,257 Postava na plátně je projekcí lidského těla na rovnou plochu. 372 00:55:07,271 --> 00:55:13,023 Zobrazení se objevilo působením částic pohybujících se jedním směrem, 373 00:55:13,277 --> 00:55:17,045 kolmo vůči povrchu země. 374 00:55:17,807 --> 00:55:21,934 Kvůli tomu muselo tělo jakoby projít skrze plátno, 375 00:55:22,323 --> 00:55:25,099 zanechavši na něm svůj obraz 376 00:55:25,448 --> 00:55:29,408 a při tom vycházelo z plátna po vertikále směrem vzhůru. 377 00:55:29,940 --> 00:55:35,152 Tento závěr objasňuje mnohé zvláštnosti obrazu na plátně. 378 00:55:35,970 --> 00:55:43,484 Kupříkladu dovnitř ohnutý palec prosvítá skrze dlaň, jako by skrze ni procházel. 379 00:55:44,357 --> 00:55:50,911 Nejprve tedy prošla skrze tkaninu dlaň a po ní ohnutý palec. 380 00:56:00,830 --> 00:56:05,098 Neznámé záření bylo širokospektrální, 381 00:56:05,558 --> 00:56:09,505 obsahovalo i vlnové rozmezí rentgenového záření. 382 00:56:10,635 --> 00:56:14,455 Trvalo velice krátce, jen okamžik. 383 00:56:15,500 --> 00:56:19,577 Stupeň potemnění tkaniny je závislý na její vzdálenosti od těla. 384 00:56:19,815 --> 00:56:24,509 Nejtemnější je na místech, kde se ho dotýkala. 385 00:56:29,026 --> 00:56:37,101 Zvláště díky této zvláštnosti bylo z plátna restaurováno třírozměrné zobrazení těla. 386 00:56:45,531 --> 00:56:51,323 Při posmrtném ztuhnutí veškerého svalstva by se mělo tělo celou svou tíhou 387 00:56:51,553 --> 00:56:54,196 přitisknout na plátno, rozprostřené pod ním. 388 00:56:54,553 --> 00:56:58,241 Jenže na plátně se to nikterak neodrazilo. 389 00:56:58,950 --> 00:57:02,178 Je zřejmé, že v momentě, kdy se objevil obraz, 390 00:57:02,432 --> 00:57:08,327 tělo ležící v plátně nic nevážilo. 391 00:57:14,684 --> 00:57:22,602 Nepoznané působení, které ožehlo tenkou vrstvu na povrchu plátna, opatrovaného v Turině, 392 00:57:23,018 --> 00:57:29,763 nemůže v plnosti náležet k žádnému fyzikálnímu jevu známému vědě. 393 00:57:30,500 --> 00:57:34,207 Jeho podstata zůstává záhadná. 394 00:57:43,355 --> 00:57:49,901 Ženy vstoupily do hrobu a uviděly mládence, který seděl po pravé straně 395 00:57:50,353 --> 00:57:55,287 a měl na sobě bílé roucho; i zděsily se. 396 00:57:56,107 --> 00:58:00,240 Řekl jim: "Neděste se! 397 00:58:00,653 --> 00:58:04,463 Hledáte Ježíše, toho Nazaretského, který byl ukřižován. 398 00:58:05,303 --> 00:58:10,785 Byl vzkříšen, není zde. (Evangelium podle Marka 16,5-6) 399 00:58:15,556 --> 00:58:23,826 Práce vědců a specialistů z různých vědních oborů při zkoumání Turinského plátna 400 00:58:24,587 --> 00:58:29,672 umožnila shromáždit mnoho zajímavých faktů. 401 00:58:32,905 --> 00:58:40,464 Plátno fotografovali v ultrafialovém, rentgenovém i infračerveném spektru. 402 00:58:41,641 --> 00:58:45,404 Prováděla se zkoumání v polarizovaném světle. 403 00:58:46,028 --> 00:58:52,316 Speciálně byly probádány krvavé skvrny i anatomické podrobnosti obrazu. 404 00:58:59,174 --> 00:59:03,769 Analýza získaných údajů zabrala několik let. 405 00:59:03,900 --> 00:59:10,543 Nikdo však nedokázal vysvětlit, jakým způsobem se otisk těla na tkanině objevil. 406 00:59:11,011 --> 00:59:18,737 Žádná z metod pořizování obrazu, které jsou nám známy, neobjasňuje tento jev. 407 00:59:24,299 --> 00:59:28,421 Ten, jehož tělo bylo zavinuto do Turinského plátna, 408 00:59:28,657 --> 00:59:33,488 žil v Palestině na počátku 1. století naší éry. 409 00:59:34,425 --> 00:59:41,567 Bičovali ho, přibili na kříž, probodli kopím. 410 00:59:42,939 --> 00:59:47,239 Jeho tělo bylo zabaleno do lněného plátna. 411 00:59:48,310 --> 00:59:54,617 Po uplynutí 30 až 40 hodin tento člověk vstal z tohoto plátna. 412 01:00:00,106 --> 01:00:07,359 Výsledky bádání potvrzují prakticky slovo za slovem evangelijní zvěst. 413 01:00:15,010 --> 01:00:18,761 Co bylo staré, skončilo. 414 01:00:20,071 --> 01:00:23,623 Vysvitlo světlo nového dne. 415 01:00:25,525 --> 01:00:36,071 Zevnitř lněného plátna září bezvečeré světlo, uzdravení, proměnění. 416 01:00:36,985 --> 01:00:43,412 Vítězství nad tím, co hyne, co padlo, přemožení smrti. 417 01:00:44,872 --> 01:00:51,552 Přišel den Páně. Kristus vstal z mrtvých prvního dne po sobotě. 418 01:00:52,330 --> 01:00:57,924 To je den, od něhož začíná nová doba. 419 01:01:05,058 --> 01:01:11,778 (Zázrak sestupování svatého ohně, který se děje každý rok v Jerusalemě.) 420 01:01:12,253 --> 01:01:17,278 Vzkříšení tvoje, Kriste Spasiteli, andělé opěvují na nebesích... (Z paschálních hymnů) 421 01:01:17,635 --> 01:01:24,943 Vstal z mrtvých Kristus! To znamená, že Bůh vskutku je. 422 01:01:35,343 --> 01:01:41,557 Kristus vstal z mrtvých. To znamená, že vskutku existuje duchovní svět. 423 01:01:41,962 --> 01:01:46,914 Svět reálný, kde není smrt. 424 01:01:51,892 --> 01:01:59,108 Kristus vstal z mrtvých! To znamená, že život je silnější než smrt. 425 01:02:01,406 --> 01:02:08,920 Vstal z mrtvých Kristus! To znamená, že dobro je silnější než zlo. 426 01:02:13,363 --> 01:02:16,761 Kristus vstal z mrtvých! 427 01:02:17,523 --> 01:02:23,738 To znamená, že vše, v co křesťané skládají své naděje, je ověřeno. 428 01:02:46,669 --> 01:02:53,359 Vstal z mrtvých Kristus! Christos voskrese! Christos anesti! 429 01:02:53,669 --> 01:02:53,701